Odpowiedzina pytaniateologiczneCzytelników
  1. Dlaczego nie można przyjmować Komunii świętej w stanie grzechu śmiertelnego?

Krótko: ponieważ skutkuje to śmiercią! Świętokradzka Komunia święta zabija w nas całe życie Boże i skazuje na potępienie wiecz-
ne. Św. Paweł ostrzega, że taki człowiek „wyrok sobie spożywa i pije” (1 Kor 11,29).
Do grzechu ciężkiego, który już zamyka przed nami niebo, dodajemy kolejny: świętokradztwo. „Zmuszamy” Boga, który w sakramencie Eucharystii pozostawił się nam do całkowitej dyspozycji, by wszedł w nasz świat grzechu! To grzech bardzo ciężki, wymagający szczególnej pokuty i zadośćuczynienia.
Przyjęcie Komunii w stanie grzechu ciężkiego ma też konsekwencje doczesne. Apostoł Paweł wyjaśnia, że skutkiem niegodnego przyjęcia Komunii świętej jest to, że „wielu wśród was słabych i chorych i wielu też umarło” (1 Kor 11,30).

  1. W jaki sposób Jezus jest obecny w Komunii świętej, którą przyjmujemy?

Kościół naucza, że w Eucharystii „Jezus daje nam się cały”. Katechizm naucza nas, iż w niej „są zawarte prawdziwie, rzeczywiście
i substancjalnie Ciało i Krew wraz z duszą i Bóstwem Pana naszego Jezusa Chrystusa, a więc cały Chrystus” (KKK 1374).
Jezus jest tu obecny w sposób ukryty, widoczny tylko przez wiarę, ale Jego obecność nie podlega dyskusji. Wierzymy w to – jak nauczał św. Tomasz z Akwinu – „w oparciu o Boże świadectwo”.

  1. Jak długo pozostaje w nas Pan Jezus po przyjęciu Komunii świętej?

Od momentu Przeistoczenia pod postaciami chleba i wina obecne jest prawdziwe Ciało i Krew Jezusa, tak długo, jak istnieją te postacie. Przy przyjmowaniu Komunii świętej postacie przestają istnieć w naszym organizmie na skutek procesów trawiennych.
Staje się to po 15‒30 minutach. Z tą chwilą kończy się rzeczywista, istotowa i prawdziwa obecność Chrystusa. Po­zostają jednak skutki naszego zjednoczenia z Panem. Można rzec: Chrystus jest nadal w nas obecny, ale już nie pod Postaciami eucharystycznymi.

  1. Dlaczego akupunktura jest grzechem?

Akupunktura związana jest z wiarą taoistyczną. Taoizm uczy, że jak we Wszechświecie, tak i w organizmie ludzkim działają dwie siły o jednakowej, lecz przeciwnej mocy: pozytywnej i negatywnej (yin i yang). Jeżeli one są w równowadze, to wszystko funkcjonuje prawidłowo; w przeciwnym razie następuje zaburzenie. Jeżeli występuje ono w ludzkim organizmie i powoduje dolegliwości, taoiści praktykują różne rytuały i metody wprowadzania równowagi pomiędzy wspomnianymi siłami.
Aby tę równowagę przywrócić, praktykują między innymi akupunkturę. Praktyka akupunktury polega na nakłuwaniu określonych części ciała, w których rzekomo to zaburzenie sił wystąpiło. Prawdą jest, że akupunktura, podobnie jak różne masaże, ma wpływ na działanie systemu nerwowego,
od którego zależy funkcjonowanie naszego organizmu, a więc także i stan zdrowia.
Praktyka akupunktury oprócz fizycznego działania na organizm, jakim jest nakłuwanie, ma jeszcze działanie duchowe – którym są wezwania i rytuały, które rzekomo mają wpływ na działanie sił yin i yang. A nawiązywanie kontaktu z jakimikolwiek tajemnymi mocami, siłami czy energiami jest działaniem magicznym, czyli okultystycznym.
I tu właśnie leży przyczyna zakazu katolikom praktykowania akupunktury. Bo nawet jeżeli ktoś stosuje tylko fizyczny aspekt akupunktury, to zachodzi obawa, że będzie stosował też aspekt magiczny.  „Wszystko badajcie, a co szlachetne – zachowujcie! Unikajcie wszystkiego, co ma choćby pozór zła” (1 Tes 5,21-22).

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Kwiecień 4 (827) 2025

Spis treści

Temat numeru
Zmartwychwstanie Pana Jezusa według mistyczek
Jak ks. Dolindo o grzechu uczył (cz. II)              

Rycerstwo Niepokalanej
Środki, którymi dysponuje Rycerstwo Niepokalanej    

Biografia Niepokalanej
Narodziny Najświętszej Maryi Panny

Świadectwo
Mój dziadek był masonem (…)        
Od „Kulawca” do „Cool AA-owca” (…)

Historia
1000-lecie koronacji Bolesława Chrobrego    

Publicystyka
Prawna wojna z mową (nienawiści)

Felieton
Krzyż i teleskop 
Wybór zawsze jest nasz    

Życie, małżeństwo i rodzina
Sumienie i jego deformacja (…)       
Przebaczenie i pojednanie w małżeństwie      

Z życia Kościoła
Wiadomości z Polski i ze świata      

Z życia Niepokalanowa
Z życia Niepokalanowa    

Nauczanie Kościoła świętego
Komentarz do Ewangelii na kwiecień           
Kościół o Niepokalanej    
Ojciec Maksymilian o Niepokalanej
Kompendium Katechizmu Kościoła
Refleksja duchowa        
Odpowiedzi na pytania teologiczne

Podziękowania
Listy od Czytelników            

Styczeń 1 (824) 2025

Czerwiec 6 (829) 2025

Spis treści

Temat numeru
Dzieje uroczystości Bożego Ciała
Eucharystyczny skarb
Adoracja uratowała nasze małżeństwo
Moc Eucharystii
Eucharystia w życiu Ojca Maksymiliana

Biografia Niepokalanej
Józef, mąż sprawiedliwy

Świadectwo
Wyznanie konwertyty  
Teresa – „Święta” Alkoholiczka

Publicystyka
Prawo do wyznawania religii w Polsce

Felieton
Wierzyć w Chrystusa, czyli narażać życie
Bać się w życiu trzeba tylko zdrady Chrystusa…  

Życie, małżeństwo i rodzina
Jak smartfony zmieniły dzieciństwo na gorsze –
i jak to naprawić
Eucharystia źródłem miłości w rodzinie

Z życia Kościoła
Wiadomości z Polski i ze świata      

Z życia Niepokalanowa
Z życia Niepokalanowa    

Nauczanie Kościoła świętego
Komentarz do Ewangelii na czerwiec    
Odpowiedzi na pytania teologiczne Czytelników
Fragment encykliki Ecclesia de Eucharistia św. Jana Pawła II (2003 rok)
Modlitwa św. Tomasza z Akwinu
Niepokalana w planach Boga
Bł. Rajmund Lull
Kompendium Katechizmu Kościoła
Refleksja duchowa        

Podziękowania
Listy od Czytelników            

Styczeń 1 (824) 2025