O tym, że Matka Boża przewyższa aniołów godnością
i wspaniałością
Św. Tomasz z Akwinu z dzieła pt. Wykład pacierza
W przeszłości anioł nie okazywał czci człowiekowi, ale raczej człowiek aniołowi, gdyż anioł większy jest od człowieka, i to
z trzech racji.
Po pierwsze, jest anioł większy godnością. Anioł posiada naturę duchową (…)
Po drugie, anioł jest większy z racji zażyłości z Bogiem. Anioł jest blisko Boga, gdyż Mu usługuje (…) Człowiek wobec Boga jest obcy i oddalony z powodu grzechu (…)
Po trzecie, anioł góruje z racji pełni blasku Bożej łaski. Aniołowie bowiem
w najpełniejszy sposób uczestniczą w samym świetle Bożym. (…)
Nie było zatem rzeczą odpowiednią, aby anioł oddawał cześć człowiekowi, dopóki nie znalazł się ktoś obdarzony ludzką naturą, kto by w tych trzech wymiarach przekraczał aniołów. A taką właśnie była Błogosławiona Dziewica. (…)
A więc Błogosławiona Dziewica przewyższyła aniołów w tych trzech wymiarach.
Po pierwsze, pełnią łaski, która jest większa u Błogosławionej Dziewicy niż u jakiegokolwiek anioła; mając to na uwadze, anioł złożył Jej hołd, mówiąc „łaskiś pełna”. (…)
Po drugie, przewyższa Ona aniołów zażyłością z Bogiem. To wyraził anioł, mówiąc „Pan z Tobą”, jakby chciał powiedzieć: „Składam Tobie hołd, gdyż pozostajesz w większej zażyłości z Bogiem niż ja – Pan bowiem jest z Tobą”. Tym Panem jest Ojciec razem z Synem. (…) Tym Panem jest Syn w łonie. (…) Inaczej łączy się Pan z Błogosławioną Dziewicą, a inaczej z aniołem; z Nią jest jako Syn, z aniołem jako Pan. Tym Panem jest Duch Święty przebywający w Niej jak w świątyni. Mówi się o Niej, że jest Świątynią Pana, przybytkiem Ducha Świętego, gdyż poczęła z Ducha Świętego (…)
A więc Błogosławiona Dziewica jest bliższa Boga niż anioł: z Nią przebywa Bóg Ojciec, Bóg Syn i Bóg Duch Święty, czyli cała Trójca. (…)
„Pan z Tobą” to najszlachetniejsze określenie, jakie anioł mógł Jej dać. Słusznie uszanował on Błogosławioną Dziewicę jako matkę Pana, a więc Panią. (…)
Po trzecie, Maryja przewyższa aniołów czystością, bo nie tylko sama była czysta, ale i innym jej udzieliła. (…)
Trzy bowiem przekleństwa spadły na człowieka z racji grzechu.
Pierwsze spadło na kobietę, gdyż poczynając, traci ona integralność cielesną, noszone dziecko jej ciąży i rodzi ona w bólu. Błogosławiona Dziewica była od tego wszystkiego wolna; poczęła, nie tracąc dziewictwa, w noszeniu doznała ulgi, a Zbawiciela porodziła
w radości (…)
Drugie spadło na mężczyznę, gdyż
w pocie czoła zarabia na swój chleb. I od tego była wolna Błogosławiona Dziewica, gdyż jak powiada Apostoł, dziewice wolne są od trosk tego świata i jedynie Bogu się poświęcają
(1 Kor 7).
Trzecie spadło zarówno na mężczyzn, jak i na kobiety, którzy oboje w proch się zamienią. I od tego została uwolniona Błogosławiona Dziewica, gdyż z ciałem została wzięta do nieba. Wierzymy bowiem, że po
śmierci została wskrzeszona i zaniesiona
do nieba (…) ■
Zostaw komentarz