Społeczeństwo szwedzkie zaczyna odczuwać zmęczenie sekularyzacją i coraz częściej szuka duchowych punktów odniesienia – mówi kard. Anders Arborelius, biskup Sztokholmu. Jak podkreśla, Kościół katolicki nie prowadzi wojny kulturowej, lecz pozostaje stanowczy w kwestiach moralnych, co budzi szacunek. W efekcie rośnie zainteresowanie religią, zwłaszcza wśród młodych mężczyzn, co przekłada się na zwiększoną liczbę powołań kapłańskich i zakonnych.
Wzrost liczby konwersji, także wśród muzułmanów
Kardynał Arborelius, który sam jest konwertytą z luteranizmu, zauważa, że każdego roku do Kościoła katolickiego w Szwecji dołącza około stu nowych wiernych. Są to zarówno luteranie, protestanci innych wyznań, ateiści, jak i byli muzułmanie. W katolickim duchowieństwie posługuje również kilku byłych pastorów protestanckich, którzy – mimo że są żonaci – otrzymali dyspensę na przyjęcie święceń kapłańskich.
Katolicyzm coraz bardziej akceptowany
Jeszcze kilka dekad temu Kościół katolicki w Szwecji funkcjonował w cieniu dawnych uprzedzeń, sięgających czasów reformacji, gdy katolicyzm był zakazany. Do 2000 roku katolicy podlegali specjalnemu opodatkowaniu, a w latach 50. XX wieku nie mogli wykonywać wielu zawodów. – „Od tamtej pory sytuacja znacznie się poprawiła. Katolicyzm zyskał równouprawnienie, dzięki czemu staliśmy się niezależni finansowo i możemy nawet kupować niektóre świątynie protestanckie” – podkreśla kard. Arborelius.
Ekumenizm: wspólnota w obronie migrantów, różnice w etyce życia
Kościół katolicki w Szwecji utrzymuje dobre relacje ekumeniczne, choć wciąż istnieją kwestie dogmatyczne i etyczne utrudniające pełniejsze zbliżenie. – „Z luteranami łatwiej jest nam się zgodzić w sprawach migracji niż w kwestiach aborcji, eutanazji czy ochrony małżeństwa” – mówi biskup Sztokholmu. W zakresie obrony życia katolicy znajdują więcej wspólnego z zielonoświątkowcami niż z luteranami.
Mimo tych różnic osobiste relacje pozostają bardzo dobre. Kardynał Arborelius jest regularnie zapraszany przez luteran na wykłady i kazania, a Kościół luterański użycza katolikom około stu świątyń, głównie na terenach wiejskich w północnej Szwecji.
Migracja i napięcia społeczne
Szwecja przez wiele lat prowadziła bardzo otwartą politykę migracyjną, ale w ostatniej dekadzie podejście to uległo zmianie. – „W Sztokholmie widoczna jest segregacja między Szwedami a imigrantami. Na przedmieściach dużych miast narastają zjawiska przemocy, co budzi niepokój” – przyznaje kard. Arborelius.
Jednak chrześcijańskie wspólnoty nadal angażują się w pomoc uchodźcom, starając się wspierać ich integrację.
Źródło: Krzysztof Bronk – Watykan
Zostaw komentarz